Reis naar Spanje in 2005
Algemene opmerking: door op de afbeeldingen te klikken kan men deze in een groter formaat bekijken.
Dagtrips
-
Dag 1: zaterdag, 26 maart 2005 (Paaszaterdag): van Kasterlee tot Marsannay-la-Côte (21160)
Kort voor de middag verlieten wij Kasterlee om dan via de E313 richting Luik naar Luxemburg te rijden.
Daar hielden wij halt om nog even wat goedkopere diesel (€ 0,806/liter) in te slaan.
Vervolgens werd de reis verder gezet via de E25 tot in Toul (uitrit 13) en dan via de nationale wegen tot Marsannay-la-Côte, even voorbij Dijon.
Het was reeds donker en de overnachtingsplaats konden wij slechts vinden na wat zoeken.
Er stonden reeds enkele motorhomes, maar wij hadden toch nog plaats. Deze overnachtingsplaats is heel rustig gelegen en heeft alle faciliteiten.
De dagteller stond op 484 km.
|
-
Dag 2: zondag, 27 maart 2005 (Pasen): van Marsannay-la-Côte tot Valras-Plage
Na een rustige nacht werd de reis verder gezet.
Wij waren van plan om in Millau te overnachten om 's anderdaags de nieuwe brug te kunnen bewonderen, maar alle plaatsen waren reeds volzet, zodat wij besloten om direkt verder te rijden.
De A75 is een prachtige weg, waardoor snel wat kilometers kunnen afgelegd worden.
Nog voor het donker was kwamen wij reeds in Valras-Plage aan. Geen enkel probleem om een plaats te vinden.
De afstand bedroeg 525 km.
|
|
In de verte zien wij de de brug van Millau
|
-
Dag 3: maandag, 28 maart 2005 (Paasmaandag): van Valras-Plage tot Sant Pere de Ribes
Van Valras-Plage reden wij via Le Perthus Spanje binnen.
In Le Perthus is het altijd verschrikkelijk druk.
Wij hadden een afspraak gemaakt met een familielid die in Sant Pere de Ribes, in de buurt van Sitges, woont. Dit was dus onze eindbestemming voor vandaag.
Na een mooie avondwandeling door Sitges hebben wij overnacht op een gewone parking in Sant Pere de Ribes.
303 km als dagtotaal.
|
|
De vuurtoren in Sitges
|
-
Dag 4: dinsdag, 29 maart 2005: van Sant Pere de Ribes tot Burriana
Wij hebben goed geslapen in Sant Pere de Ribes, maar werden vrij vroeg wakker gemaakt door het lawaai van werkzaamheden op de bouwwerven.
Appartementen zijn in Sitges vrij duur, zodat meer en meer mensen iets kopen in het binnenland, waardoor ook hier de bouwwoede toegeslagen heeft.
En nu maar verder zuidwaarts.
Vrij vroeg kwamen wij in Burriana aan. Wij genoten van de drukte van het lossen van de visvangst en de visverkoop op de haven.
|
|
De bakjes met vis worden van hand tot hand doorgegeven tot op de kade, waar ze dan verder met handgetrokken karretjes naar de veilingloods gebracht worden.
En er waren heel wat kooplustigen en enkele kijklustigen.
|
|
|
|
Het lag in onze bedoeling om op de parking aan de haven te overnachten, maar wij werden echter aangesproken door een havenwachter, die ons vertelde dat het verboden was om in de havenzone te overnachten.
Wij vertrokken dus en gingen in de buurt van het strand staan, waar wij ook vorig jaar gestaan hadden. De "Policía local" passeerde enkele malen zonder ons lastig te vallen.
Echter, later tegen avond aan werd ons gezegd dat het ook hier verboden was om te overnachten.
Ons beste spaans werd bovengehaald en al onze charmes aangewend, zodat zij ons toch de toelating gaven om één nacht te blijven staan, indien wij rustig waren en 's morgens vroeg vertrokken.
Ondertussen hadden wij ook nog het gezelschap gekregen van een andere motorhome.
Vandaag, 262 km gereden.
|
Zonsondergang in Burriana aan de kust
|
|
-
Dag 5: woensdag, 30 maart 2005: van Burriana tot Platja de Piles
Het lag niet in onze bedoeling om in Burriana lang te blijven, zodat wij vrij vroeg terug op weg waren naar onze volgende bestemming.
Onze buren in Buriana, een duits koppel op weg naar huis van een overwinteringsperiode in Marokko, hadden ons nog enkele plaatsen gegeven waar wij vrij konden staan.
Jammer genoeg zijn alle plaatsen nu volledig verboden voor motorhomes.
In Platja de Piles bleven wij uiteindelijk staan langs de kant van de weg, kort bij de zee, in een vrij rustige omgeving van appartementen.
De politie is wel enkele malen voorbij gereden, maar heeft ons toch laten staan.
Slechts 142 km afgelegd vandaag.
|
|
-
Dag 6: donderdag, 31 maart 2005: van Platja de Piles tot Benidorm
Op weg naar het zuiden keken wij uit naar mogelijke overnachtingsplaatsen, maar alles is nu verboden voor motorhomes.
Ten einde raad zijn wij vlak voor het binnenrijden van Benidorm op Camping Benisol (€ 26,43 per nacht, met elektriciteit) gaan staan.
Deze camping was overwegend bewoond door onze noorderburen. Onze buren waren duidelijk niet erg opgezet met motorhomes, die volgens hen alleen maar WC ledigen en vuil water lozen, uitgebreid douchen, vers water innemen en batterijen opladen.
De plaatsen waren veel te klein, te duur en aan een veel te drukke baan gelegen.
Van de paella in het restaurant hadden wij wel iets beter verwacht en de geluidsterkte van het optreden van een of andere (engelstalige) muzikant deed ons nogal vlug die tent verlaten, niet zonder eerst duidelijk ons ongenoegen gemeld te hebben aan de dienster.
De dagteller wees 186 km aan.
|
|
Sinaasappelbomen in de streek
van Valencia
|
-
Dag 7: vrijdag, 1 april 2005: van Benidorm tot Villajoyosa
Benidorm is aan ons helemaal niet besteed. Wij zorgden ervoor zo snel mogelijk weg te wezen om rustiger oorden op te zoeken.
Overal zien wij hetzelfde: verboden voor motorhomes.
Een overnachtingsplaats voor motorhomes zoeken lijkt ons derhalve zinloos en besloten dus maar terug een camping op te zoeken.
Villajoyosa bereikten wij na een rit van 149 km.
|
|
|
|
-
Dag 8: zaterdag, 2 april 2005: Camping El Paraiso in Villajoyosa
Camping El Paraiso is gelegen langs de Carretera Valencia-Alicante aan kilometerpaal 136.
Zij ligt vlak aan het water en heeft een 100tal staanplaatsen, waarvan de meeste plaatsen ingenomen zijn door vaste kampeerders.
Doordat de ring rond Villajoyosa onlangs opengesteld was hadden wij praktisch geen verkeer op de baan naast de camping.
Wij stonden op de eerste rij, vlak aan het water. 's Nachts was het wel even wennen aan de golfslag en het terugrollen van het water over de keien.
Wij hebben wel even eraan gedacht om een andere plaats te vragen.
Naast ons stond, helemaal in het hoekje, een koppel Fransen, heel sympathieke mensen.
|
Zicht van uit de camping
op de nabije heuvel
|
De ruïne op de heuvel
|
Zicht op de camping
van op de heuvel
|
-
Dag 9: zondag, 3 april 2005: Camping El Paraiso in Villajoyosa
Doordat heel wat vaste kampeerders hier het weekend kwamen doorbrengen was het een levendige bedoening op de camping, zonder echter storend te zijn.
|
|
Een vers gevangen vis is altijd lekker, maar er dient wel een vrijwilliger aangeduid te worden om hem te kuisen.
Hoe weten die spanjaarden nu dat wij graag vis lusten? Of zien wij er zo ondervoed uit? |
-
Dag 10: maandag, 4 april 2005: Camping El Paraiso in Villajoyosa
Langs de kust zijn wij naar Villajoyosa gewandeld.
Ook hebben we even een bezoek gebracht aan Infotourist. Vermits het quasi onmogelijk is om nog vrij te staan hebben wij ons een campinggids gekocht om in de toekomst het zoeken naar campings te vergemakkelijken
Ook wat inkopen gedaan in de Mercadona.
|
|
|
-
Dag 11: dinsdag, 5 april 2005: Camping El Paraiso in Villajoyosa
In de voormiddag deden wij een flinke wandeling langs het strand.Het was de meest zonnige dag tot nu toe.
In de namiddag even zwemmen in het zwembad.
|
|
|
|
Vandaag kregen wij twee motorhomes van Zweden naast ons.
Zij waren 's avonds laat wel erg luidruchtig, zodat wij beleefd gevraagd hebben om wat stiller te zijn.
|
-
Dag 12: woensdag, 6 april 2005: Camping El Paraiso in Villajoyosa
De Zweden zijn kort na de middag terug vertrokken.
|
|
Aperitief met onze franse buren
|
-
Dag 13: donderdag, 7 april 2005: Camping El Paraiso in Villajoyosa
Vandaag is het marktdag in Villajoyosa.
Het was vandaag erg betrokken, echter zonder koude wind.
In de late namiddag kwamen heel wat vaste spaanse kampeerders terug naar de camping.
Wij zijn hier nu een week en besluiten om morgen verder te rijden.
|
|
La Policía loca(l)
|
-
Dag 14: vrijdag, 8 april 2005: van Villajoyosa naar El Campello
Van Villajoyosa naar El Campello is niet zo ver. Wij hadden een afspraak gemaakt met dorpsgenoten die daar een appartement hebben en gisteren toegekomen zijn.
Na een vrij zonnige namiddag betrok de hemel en werden de hemelsluizen open gezet. Het braakliggend terrein waar onze motorhome geparkeerd stond werd herschapen in een ware moddervlakte.
Een kort ritje van 87 km.
|
|
-
Dag 15: zaterdag, 9 april 2005: van El Campello naar Alarcón
Gelukkig is het 's nachts opgehouden met regenen, zodat het terrein toch min of meer zijn verharde staat teruggekregen heeft.
Na het afspoelen van de modder aan onze schoenen en nog een laatste afscheid van onze dorpsgenoten zijn wij dan vertrokken voor de terugrit.
De bedoeling was om tot "Mar Menor" te rijden, maar de wind was vrij fel en nogal koud, zodat wij besloten om El Campello als eindpunt van deze reis te beschouwen en stilaan terug te keren via het binnenland.
Het waaide wel, maar de hemel was helderblauw en de zon scheen. Het was zalig om te rijden en te genieten van het landschap.
Weg al die lelijke hoogbouw en genieten van uitgestrekte vlaktes van Castilla-La Mancha.
|
Kort na de middag hielden wij halt in Alarcón op Camping Alarcón. Afgezien van nog een caravan en een tentje waren wij de enigen op de camping.
's Avonds was er een kinderfeestje in het restaurant, zodat er toch wat leven was dank zij al die kinderen en hun ouders.
De camping ligt op een tweetal kilometers van Alarcón, gelegen in een bocht van de Río Júcar.
En vrij rustige rit van 178 km.
|
|
|
|
-
Dag 16: zondag, 10 april 2005: van Alarcón naar Cuenca
Genietend van het landschap van Castilla-La Mancha reden wij verder naar Cuenca. Mooie wegen en weinig verkeer (het was wel zondag) maakten het rijden extra aangenaam.
Cuenca is de hoofdstad van de gelijknamige "provincia" van Aragón. Typisch voor Cuenca zijn de "casas colgadas" (letterlijk vertaald: hangende huizen).
Het meest bezienswaardige in de nabije omgeving is "La Ciudad Encantada", een streek met ongelooflijke rotsformaties. De toegangsprijs bedraagt € 3,00 per persoon, maar is zeker de moeite waard.
|
|
Castilla-La Mancha
|
Op de weg naar "La Ciudad Encantada" bevindt zich de Camping Caravaning Cuenca, een camping van eerste categorie, maar toch niet zo duur (€ 19,47 per nacht).
"Camping Caravaning Cuenca" is een heel verzorgde camping met mooi afgelijnde percelen en een extra proper sanitair. Een aanrader.
Cuenca en omgeving zijn echt de moeite waard om nog eens te bezichtigen in volle zomer. Nu was het nog wel fris en de natuur was nog niet in volle bloei.
|
Op weg naar "Ciudad Encantada"
|
De mooie en kronkelende weg van en naar "Ciudad Encantada" is op zichzelf reeds de moeite waard, niet alleen omwille van de speciale rotsformaties, maar ook omwille van de uitzonderlijke vergezichten.
De trip naar Cuenca en de rondrit waren goed voor 137 km.
|
-
Dag 17: maandag, 11 april 2005: van Cuenca naar Caspe
|
Van Cuenca naar Teruel
|
|
Mooie wegen door onhergbergzame streken.
Variatie in het landschap van vlaktes en rotsformaties.
|
Uiteindelijk zijn wij gestopt aan de "Embalse de Caspe" op Camping Lake Caspe, gelegen aan de oever van het stuwmeer.
Camping Lake Caspe (€ 18,99 per nacht) is een vrij kleine camping met alle mogelijke faciliteiten. Een deel was reeds ingenomen door caravans van Spanjaarden, die op dit ogenblik niet aanwezig waren.
Voor het overige meestal door enkele caravans en motorhomes van Duitsers en Fransen.
Wij reden vandaag 312 km.
|
-
Dag 18: dinsdag, 12 april 2005: van Caspe naar Banyoles
-
Dag 19: woensdag, 13 april 2005: een dag in Banyoles
Wij werden gewekt door de receptioniste van de camping die voor ons brood meegebracht had uit het dorp.
Muchas gracias, señorita.
Er is wel een winkeltje op de camping, maar niet open tijdens de week in het laagseizoen.
|
|
De waakhond van de camping
|
|
De zon scheen aan een helder blauwe hemel, ideaal om Banyoles te verkennen.
Het oude centrum, de "plaza mayor", was nog zowat het enige dat wij herkenden van onze vroegere bezoeken.
In het toerismebureau kwamen wij eveneens te weten dat camping El Sombrero reeds meer dan 8 jaar gesloten was.
Vandaag was het eveneens marktdag.
Plaza Mayor
|
Na de midddag deden wij de 7 km wandeling rond het meer.
Typisch rond het meer van Banyoles zijn "Las Pesqueres", die op het einde van de 19de eeuw gebouwd werden als platform voor de visvangst,
later om hun visserssloep in onder te brengen en nu dienst doen als buitenverblijf. Zij zijn nu beschermd als cultureel erfgoed van nationaal belang.
's Avonds gingen wij nog eens uitgebreid eten. Morgen willen wij terug de grens naar Frankrijk over om stilaan huiswaarts te keren.
|
|
-
Dag 20: donderdag, 14 april 2005: van Banyoles naar Argeles-sur-Mer
-
Dag 21: vrijdag, 15 april 2005: van Argeles-sur-Mer naar Marsannay-la-Côte
De bedoeling was om terug in Marsannay-la-Côte te overnachten. Dus het zou wel een lange rit worden, maar de wegen in Frankrijk zijn prachtig en het verkeer was niet te druk.
Het eerste gedeelte van de reis ging over de slingerende A75 met enkele cols, waar nu meer sneeuw lag dan op de heenreis.
|
Deze maal reden wij over de nieuwe brug van Millau.
Gewoonweg prachtig.
De prijs bedraagt € 7,30 voor classe 2.
Vermits het verboden is te stoppen in de buurt van de brug -tenzij in noodgeval- werd deze foto al rijdend genomen.
In de verte zien wij de sneeuw op de bergtoppen.
|
|
Viaduc van Millau
|
Eens in de buurt van Clermont-Ferrand gingen wij terug over op nationale en departementale wegen, noordwaarts tot in Marsannay-la-Côte.
Vandaag 615 km gereden over franse wegen.
|
-
Dag 22: zaterdag, 16 april 2005: van Marsannay-la-Côte naar Kasterlee
Via Metz, Nancy en Luxemburg terug België binnen.
De diesel bedroeg in Luxemburg ondertussen € 0,816 per liter.
480 km en wij waren terug thuis.
|
Links:
Camping Bellavista
Millau
Laatste aanpassing: 26 maart 2010
|